Dan janganlah dipilih hidup bagai nyanyian ombak
hanya berbunyi ketika terhempas di pantai
Tetapi jadilah kamu air-bah , mengubah dunia dengan amalmu
Kipaskan sayap mu di seluruh ufuk
Sinarilah zaman dengan nur imanmu
-Muhammad Iqbal

Wednesday, June 17, 2015

HADIRNYA TETAMU ISTIMEWA BUAT DIRIKU

Satu peringatan untuk sahabat-sahabatku juga untuk diriku, satu tetamu yang sangat mulia telah kembali semula, hampir setahun rasanya kita ditinggalkan. Kerana ianya sangat berharga dan sangat bermakna, makanya  kehadiran beliau  sering dinanti dan disedari bagi orang yang iman masih di hati. Hakikatnya, ramai yang menyedari kehadiran tetamu yang mulia itu, tetapi sejauh mana tetamu itu di manfaatkan sebaiknya. Semestinya,  tetamu mulia yang aku maksudkan adalah ramdhan. Banyak kiranya untuk aku nukilkan manfaat dari nya, tetapi mungkin diartikel ini akan aku nukilkan kepada 2 sahaja terlebih dahulu. 2 manfaat yang apabila kita gunakan sebaiknya dapat memberikan jutaan impak dalam diri. Ramdhan ini Ianya adalah bulan Al-Quran dan bulan memperbaiki diri.

Apabila kita menyebut bulan  AlQuran, secara tidak langsung akan kita fahami, bulan di mana diturunkan  Al Quran sesuai dengan yang kita fahami dalam surah Al Baqarah ayat ke 185 yang bermaksud:
Bulan Ramadan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Qur’an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang batil). Karena itu, barang siapa di antara kamu hadir (di negeri tempat inggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barang siapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur” (QS.  Al Baqarah: 185)




Kenapa bulan ini dilihat sebagai satu bulan yang istimewa apabila Al Quran diturunkan?
الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ
bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Qur’an
 Imam Ibnu Katsir memaparkan, “Allah Ta’ala memuji bulan Ramadhan diantara bulan-bulan lainnya. Yaitu dengan memilihnya sebagai bulan diturunkannya Al Qur’an Al Azhim” (Tafsir Ibnu Katsir, 1/501). Kerana ada sesuatu di dalam Al Quran yang menjadi satu puzzle yang hilang dalam hidup manusia satu ketika dahulu. Ya, Al Quran mempunyai panduan yang paling tepat dalam manusia membuat keputusan. Ini dijelaskan dalam ayat sambungan.


sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang batil)
Hidup manusia yang penuh dengan memilih keputusan dan membuat pemilihan, memerlukan Al Quran sebagai penyelesaian. Bukan itu sahaja, Al Quran juga merupakan ubat mujarab bagi jiwa manusia. Al Quran ini merupakan pakar motivasi terbaik yang pernah ada. Seharusnya dan semestinya perlu untuk orang beriman itu menjadikan Al Quran itu teman serapatnya untuk didengari, dibaca, dijadikan penawar jiwa, ditadabbur dan di praktikan dalam kehidupan untuk menghadapi banyakkanya ranjau dalam kehidupan. Cita-cita untuk khatam juga tadabbur Al Quran semestinya wajib ada dalam setiap minda manusia yang bergelar muslim.

Seterusnya, Ramadhan ini juga merupakan bulan ketaqwaan. Kewujudan Al Quran itu telah menjadi sumber utama untuk seorang itu merubah diri menjadi yang lebih baik. Kerana fitrah manusia itu berhajat untuk berubah kepada kebaikkan. Allah telah menyediakan tetamu istimewa ini, yang mana didalamnya itu, di sediakan suasana dan udara yang kondusif untuk terus beramal dan beribadah kepada Allah. Maha Pengasihnya Allah, dipenjara nya syaitan agar mudah hambanya untuk melalui proses tazkiyatunnafs, penyucian jiwa. Allah membuka pintu syurga seluasnya.

Jika telah datang bulan Ramadhan, pintu-pintu surga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup, dan syaitan-syaitan dibelenggu” [Muttafaqun ‘alaihi]

Tambahan lagi, jika kita perhatikan arahan puasa di dalam ayat ke 183 surah Al Baqarah menampakkan yang matlamat puasa yang akhirnya adalah untuk menjadikkan hambaNya yang berpuasa itu menjadi orang bertaqwa. Apakah kaitan taqwa dan puasa. Apabila kita memahami definisi puasa itu secara meluas bukannya adat maka akan kita tahu betapanya puasa ini merupakan hubungan kita secara total dengan pencipta kita.
Berpuasanya kita tidak ada juru audit manusia yang menilai, sabar kita, mata, telinga dan segala anggota tubuh yang kita gunakan semuanya bergantung kepada iman yang kita punyai. Jika kita berbuka dengan makan, minum, mengumpat, melihat perkara yang tidak baik yang menyebabkan terbatalnya puasa tidak ada manusia yang ketahui. Tetapi ketahuilah sesungguhnya Allah itu Maha mengetahui segalanya. Ini mengapa puasa ini melatih sifat taqwa dalam diri hamba.  Ianya melatih kita mencapai tingkatan ihsan, yang melaksanakan segala arahan seperti melihat Allah sedang dia tidak dapat melihatNya.
Dan dengan beroleh darjat taqwa ini, ia merupakan satu keistimewaan yang sangat besar di sisi Allah. Kerana telah termaktub dalam kitabNya yang mulia,

Sesungguhnya yang paling mulia di sisi Allah adalah orang yang paling bertaqwa di antara kalian” (QS. Al Hujurat: 13)

Sesungguhnya apa lagi yang kita kejari selain daripada mulianya kita disisi pencipta.
Justeru kemuliaan yang ada pada tetamu kita ada patut kita ambil sebaiknya. Semoga sebaik keluarnya tetamu ini, darjat taqwa itu dapat kita kecapi, jiwa kita semakin terubat dan Al Quran itu dapat hidup sebati dalam jiwa manusia yang bergelar hamba. Akhir kata, suka untuk dikongsikan betapa ruginya manusia yang keluar nya tetamu ini, tidak langsung ada perubahan dalam hidupnya,


 Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam naik ke atas mimbar kemudian berkata, “Amin, amin, amin”. Para sahabat bertanya.”Kenapa engkau berkata amin, amin, amin, wahai Rasulullah?” Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:“Telah datang malaikat Jibril dan ia berkata : ‘Celaka seseorang yang masuk bulan Ramadhan tetapi keluar dari bulan Ramadhan tidak diampuni dosanya oleh Allah dan katakanlah amin!’, maka aku berkata : ‘Amin’.Kemudian Jibril berkata lagi. ‘Celaka seseorang yang mendapatkan kedua orang tuanya atau salah seorang dari keduanya masih hidup tetapi itu tidak memasukkan dia ke syurga dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin’ “.Kemudian Jibril berkata lagi.’Hai Muhammad celaka seseorang yang jika disebut nama engkau namun dia tidak bershalawat kepadamu dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin’.” [Dikeluarkan oleh Imam al-Bukhari di dalam Adab al-Mufrad dan dinilai Sahih Lighairihi oleh al-Albani di dalam Sahih Adab al-Mufrad – no: 644]

No comments:

Post a Comment